Wat is SEO en hoe werkt het?

Zoekmachines zoals Google maken van de dag alles mogelijk om vindbaar te zijn met een paar eenvoudige klikken op een knop.

Vandaag in de blog van Buro4Online gaan we het hebben over SEO (Search Engine Optimalization).
Zoekmachines maken het ons eenvoudig om vragen te stellen en op basis van deze vragen krijgen je als gebruiker van een zoekmachine vele resultaten te zien. Als het dan goed is voldoen deze resultaten aan jouw vraag of zin die jij hebt gebruikt als een zoekopdracht. Maar zoals je weet geeft een zoekmachine talloze resultaten en dus vele pagina’s met verschillende antwoorden vanuit de zoekmachine.

Optimaliseer je website met SEO

SEO staat eigenlijk gelijk aan het optimaliseren van jouw vindbaarheid van de website bij een zoekmachine. Er zijn verschillende technische en creatieve eisen waaraan jouw website moet voldoen om de ranking van je website in een zoekmachine te verhogen. Door een betere ranking zal je meer verkeer naar je website genereren en daarmee de bewustzijn van zoekmachines vergroten.

Bijvoorbeeld als iemand opzoek is naar het laten maken van een website zal ‘SEO’ helpen om te bepalen welke websites als eerste worden getoond. Hoe hoger jouw website in de resultaten van Google wordt getoond des te meer impact dit zal hebben voor jouw bedrijf.

Natuurlijk hangt alles weer samen met een complexe algoritme waarop zoekmachines zoals Google jouw website zal beoordelen. Tags in de broncode van pagina’s op jouw website en de toegankelijkheid van je website zijn onder andere maatstaven om te bepalen welke websites het meest relevant zijn aan de zoekopdracht die een bezoeker van een zoekmachine heeft gebruikt.

Gratis vindbaar worden met SEO

SEO is een middel dat je gratis kan inzetten op jouw website om een hogere vindbaarheid te krijgen. Met SEO bereik je organische zoekverkeer en dat wil zeggen dat jij bezoekers ontvangt op je website vanuit een zoekmachine zonder dat je hiervoor heb moeten betalen voor online advertenties. Je kan met de website dus hoger scoren in een zoekmachine door antwoord te geven op relevante vragen die potentiële gebruikers stellen op een zoekmachine. Daarmee trek jij deze gebruikers naar je website als bezoeker. Simpel gezegd moet je dus goed op de hoogte zijn waarop jouw doelgroep in Google zal zoeken en hun het beste antwoord geven op de vraag die zij stellen.

Boost de SEO van je website

Je kan jouw SEO meer boosten door rekening te houden met allerlei elementen die goed zijn voor jouw website. Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van relevante afbeeldingen op de website en deze een goede ALT-beschrijving geven, zodat een zoekmachine begrijpt wat er staat afgebeeld. Ook het toevoegen van een blog aan de website zal veel invloed kunnen uitoefenen op de vindbaarheid. Natuurlijk moet dit wel een relevante blog zijn voor jouw website. Wat ook zal helpen is het toevoegen van meta tag’s, deze tags zullen aan zoekmachines beschrijven wat het onderwerp van de pagina is. Daarnaast zullen titels en subtitels per pagina moeten worden voorzien van tags zoals een H1-tag, H2-tag tot aan H6-tag, deze titel tags vertel je tegen een zoekmachine wat de belangrijkste titel is van de pagina. De robots van Google zullen dan het onderwerp van de pagina nog beter kunnen indexeren.

We begrijpen dat SEO voor een starter erg complex kan zijn en daarom hebben we nog even de quick Wins voor je op een rijtje gezet:

  • – Voeg Meta Beschrijvingen toe aan iedere pagina op jouw website;
  • Geef titels en subtitels tags zoals een H1, H2 en een H3 tag zodat de zoekmachine de structuur van de pagina begrijpt;
  • Voorzie afbeeldingen van een goede beschrijving (ALT-beschrijving);
  • Hou de pagina up-to-date want Google ziet graag een pagina die regelmatig wordt bijgewerkt;
  • Voeg een blog toe aan de website om de vindbaarheid in verschillende onderwerpen te vergroten;
  • Heb je WordPress? Wij kunnen je altijd helpen maar download alvast de plugin ‘Yoast SEO’. Deze plugin helpt jou met het verbeteren van de SEO op jouw website.

Plaats een reactie